Mateřská škola
Kalendář
po | út | st | čt | pá | so | ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Doporučení předškolákům před nástupem do 1. třídy
Vážení rodiče,v této sekci naleznete doporučení, co by mělo Vaše dítě procvičovat před nástupem do 1. třídy. Není nezbytně nutné, aby dítě zvládalo vše, co v následujícím doporučení naleznete.
Nicméně vzhledem k aktuální situaci jsme pro Vás připravily tuto sekci pro předškoláky, abyste se svými dětmi měli možnost procvičovat činnosti, které by děti za běžné situace nacvičovaly v MŠ.
OBLAST POZNÁVACÍ
Řeč:
- Vykání dospělé osobě.
- Dítě by mělo mluvit ve větách, zvládnout povyprávět jednoduchý příběh/pohádku, popsat situaci.
- Posilovat logické myšlení – formou různých hádanek.
- Mluvit v celých větách, většinou gramaticky správně, používat minulý i budoucí čas.
- Znát své jméno a příjmení, jméno svých rodičů a sourozenců.
- Počítání do 10.
- Třídění předmětů podle velikosti, barvy, tvaru.
- Řazení prvků od nejmenšího po největší (3-5 prvků).
- Skládání obrázků z několika částí (puzzle, obrázkové kostky).
- Rozlišování základních barev a jejich odstínů.
- Poznávání stejných tvarů.
- Určení počáteční hlásky ve slově.
- Roztleskat slovo na slabiky, určit počet slabik.
- Vyjmenovat čtyři roční období a co je pro ně význačné.·
- Vyjmenovat dny v týdnu, rozlišit ráno, v poledne, večer, včera, dnes a zítra. (Děti ke dnům v týdnu znají říkanku Týden, naleznete v sekci Básničky).
- Porozumět pojmům vpředu, vzadu, nahoře, dole, nad, pod, vedle, před, za.
- Vnímat rozlišení řádek/sloupec (např. ukládání knoflíků do řádku a do sloupců).
- Nakreslit jednoduchou kresbu člověka, domu, zvířete s důležitými detaily. Základní geometrické obrazce (kruh, čtverec, obdélník, trojúhelník + jejich poznávání).
- Napodobování jednoduchých čar, smyček apod. (viz grafomotorické listy v sekci Pracovní listy).
- Uvolňovat ruku v rameni, lokti i zápěstí. Doporučujeme větší formát papíru (A3). Důležitým uvolňovacím cvikem je opakované kreslení kruhového tvaru.
- Napsat hůlkovým písmem své jméno.
- Manipulace s drobnějšími předměty – navlékání korálků, drobné stavební prvky, kuličkové mozaiky, apod.
- Držet správně tužku – tj. dvěma prsty, třetí podložený s uvolněným zápěstím. Nedržet tužku křečovitě, snažit se ruku uvolnit. Tah tužky by měl být plynulý (obkreslujte, vybarvujte).
- Rozlišovat pravou a levou stranu (pravou a levou ruku – dítě může chybovat).
- Samostatně stříhat po čáře, zručnější zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (skládání papíru, modelování, kreslení, vytrhávání, správné otáčení listů v knize apod.).
- Při řazení by děti měly dodržovat směr, kterým budou v budoucnu psát, tedy zleva doprava.
Sebeobslužné činnosti:
- Samostatně se svléknout, obléknout se i obout, zapnout i rozepnout zip i malé knoflíky, zavázat si tkaničky, nasadit si rukavice.
- Samostatně jíst (správné držení příboru, čisté stolování).
- Zvládat samostatně osobní hygienu (používání kapesníku, umět se vysmrkat, umýt si a osušit ruce, použít toaletní papír, použít splachovací zařízení, uklidit po sobě).
- Dítě se dokáže zhruba 15 min. soustředit i na stereotypní a méně zajímavý úkol.
- Dokázat dokončit započatou práci, pokud je adekvátní jeho věku.
- Dokáže vydržet u hry, kterou si zvolí, dokáže si samostatně hrát.
- Soustředěně vyslechnout pohádku/příběh a poté odpovědět na otázky, na které se je zeptáte, celkově posilovat soustředění.
- Umět si po sobě uklidit hračky, oblečení, roztřídit věci na přidělená místa.
- Ukládat věci do tašky, zvládat drobné domácí práce – úklid nádobí, vynesení koše, ustlání postýlky, prostírání, skládání oblečení.
Na tomto odkazu si můžete ZDARMA stáhnout e-book Chystáme se do 1. třídy : http://www.novadida.cz/e-book-chystame-se-do-1-tridy/